5 kluczowych zasad zdrowej diety niemowląt i małych dzieci

zasady, żywienie, niemowlęta, małe dzieci


Nie od dziś wiemy (ja pisałam o tym tutaj), że dzieci należy karmić wyłącznie piersią do szóstego miesiąca życia. I za żadne skarby nie podajemy nic innego. Czy ja piszę wystarczającą jasno?! Nic to znaczy nic… woda – nie, woda z cukrem – nie, herbatki – tym bardziej nie! Dopiero po przekroczeniu tej tajemniczej bariery sześciu miesięcy, możemy zacząć przyjemną część odżywiania naszego maleństwa, jaką jest testowanie nowych struktur, zapachów i smaków
różnorodnych produktów.
Szperając w necie, a wiadomo że ja w szczególności, uważam za źródło niezbitej wiedzy WHO (ok, mieli wpadki, ale kto ich nie ma), w dniu dzisiejszym przedstawiam Ci, 5 kluczowych zasad zdrowej diety niemowląt i małych dzieci (tytuł oryginalny to „5 keys to a healthy diet” ze strony WHO, który jest dostępny tutaj).

Zapraszam do lektury.

Zasada 1
Karmienie piersią niemowląt i małych dzieci
·       Od urodzenia do szóstego miesiąca życia, żywienie dzieci powinno polegać na wyłącznym karmieniu mlekiem z piersi matki ( nie należy podawać żadnego innego pożywienia do jedzenia i picia), Karmienie piersią powinno odbywać się „na żądanie” (tak często jak dziecko potrzebuje i chce, zarówno w dzień jak i w nocy)
·       W wieku 6 miesięcy, należy zacząć wprowadzać różne bezpieczne i pożywne jedzenie, jako uzupełnienie karmienia piersią. Nadal karmić piersią dzieci do wieku 2 lat lub dłużej.
·       Nie dodawać soli lub cukru do żywności dla niemowląt i małych dzieci

Dlaczego?
Samo w sobie, mleko matki zawiera wszystkie składniki odżywcze i płyny, które dzieci potrzebują do zdrowego wzrostu i rozwoju w swoich pierwszych 6 miesiącach życia. Dzieci karmione wyłącznie piersią mają lepszą odporność na działanie typowych chorób wieku dziecięcego, takie jak biegunka, infekcje dróg oddechowych i zapalenie ucha. W późniejszym okresie życia, dzieci które jako niemowlęta były karmione piersią są mniej narażone na nadwagę lub otyłość, lub cierpienie z powodu chorób niezakaźnych, takich jak cukrzyca, choroby serca i udaru mózgu.

Zasada 2
Jedzenie różnorodnej żywności
·       Jedz kombinacje różnych produktów spożywczych, w tym produktów spożywczych (np. zbóż, takich jak pszenica, jęczmień, żyto, kukurydza lub ryż; skrobię, bulwy lub korzenie, takich jak ziemniaki i maniok), roślin strączkowych (np. soczewica, fasola), warzyw, owoców i produktów pochodzenia zwierzęcego (np. mięso, ryby, jaja i mleko)

Dlaczego?
Jedzenie różnorodnych produktów w całości (tj. nieprzetworzonych) oraz świeżej żywności na co dzień, pomaga dzieciom i dorosłym uzyskać odpowiednie ilości niezbędnych składników odżywczych. To również pomaga im uniknąć diety, która jest bogata w cukry, tłuszcze i sól, co może prowadzić do niezdrowych przyrostów masy ciała (tj. nadwagę i otyłość) i chorób niezakaźnych. Zdrowa, zbilansowana dieta jest szczególnie ważna w przypadku małych dzieci i ich rozwoju; pomaga również osobom starszym mieć zdrowsze i bardziej aktywne życie.

Zasada 3
Jedzenie dużej ilości warzyw i owoców
·         Jedz różnorodne warzywa i owoce
·         Na przekąski wybieraj surowe warzywa i świeże owoce, zamiast żywności, która jest bogata w cukry, tłuszcze i sól
·         Unikaj przegotowania warzyw i owoców, ponieważ może to doprowadzić do utraty ważnych witamin
·         W przypadku korzystania z warzyw i owoców z puszki lub suszonych, wybieraj produkty bez dodatku soli i cukrów

Dlaczego?
Warzywa i owoce są ważnym źródłem witamin, minerałów, błonnika, białka roślinnego i przeciwutleniaczy. Osoby, których dieta jest bogata w warzywa i owoce mają znacznie mniejsze ryzyko otyłości, chorób serca, udaru mózgu, cukrzycy i niektórych rodzajów raka.

Zasada 4
Jedzenie umiarkowanej ilości tłuszczów i olejów
·         Stosuj oleje roślinne nienasycone (np. z oliwek, sojowy, słonecznikowy lub olej kukurydziany) zamiast tłuszczów zwierzęcych lub olejów, które są bogate w tłuszcze nasycone (np. masła, smalec, olej kokosowy i olej palmowy)
·         Wybieraj białe mięso (np. drób) i ryby, które zawierają na ogół niską ilość tłuszczów, w porównaniu do czerwonego mięsa
·         Jedz tylko ograniczone ilości przetworzonych mięs, ponieważ są bogate w tłuszcz i sól
·         Jeśli to możliwe, wybieraj produkty o niskiej zawartości tłuszczu lub o obniżonej zawartości tłuszczu (wersja light) mleka i produktów mlecznych
·         Unikaj przetworzonych, pieczonych i smażonych potraw, które zawierają przemysłowo produkowane tłuszcze trans

Dlaczego?
Tłuszcze i oleje są skoncentrowanym źródłem energii, jednak jedzenie zbyt dużej ilości tłuszczu, a szczególnie „złych rodzajów” tłuszczu, może być szkodliwe dla zdrowia. Na przykład ludzie, którzy jedzą zbyt dużo tłuszczów nasyconych i tłuszczy Trans, są narażeni na większe ryzyko chorób serca i udaru mózgu. Tłuszcze trans mogą występować naturalnie w niektórych mięsach i przetworach mlecznych, jednak stosowane w przemyśle (np. częściowo uwodornione oleje), które są obecne w różnej przetworzonej żywności są ich głównym źródłem.

Zasada 5
Jedzenie mniejszej ilości soli i cukrów
·         Podczas gotowania i przygotowywania żywności, ograniczaj ilość soli oraz przypraw o wysokiej zawartości sodu (np. sos sojowy i sos rybny)
·         Unikaj żywności (np. przekąsek), które są bogate w sól i cukier
·         Ograniczaj spożycie napojów bezalkoholowych lub wód gazowanych i innych napojów, które są bogate w cukry (na przykład soki owocowe, syropy, mleka smakowe i pitne jogurty)
·         Wybieraj świeże owoce zamiast słodkich przekąsek, takich jak ciastka, ciasta i czekolady

Dlaczego?
Osoby, których dieta jest bogata w sód (włączając sól) są narażone na większe ryzyko wystąpienia wysokiego ciśnienia krwi, co może zwiększać ryzyko chorób serca i udaru mózgu. Podobnie ci, których dieta jest bogata w cukry mają większe ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości, oraz zwiększone ryzyko wystąpienia próchnicy. Osoby, które zmniejszają ilość cukrów w diecie, mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób niezakaźnych, takich jak choroby serca i udar.

A Ty jak żywisz swoje dziecię?!?! Podziel się ze mną, da mi to możliwość rozwinięcia tematu o Twoje problemy. Z góry dziękuje
Buźka P.

Chcesz wiedzieć więcej?! Możesz skorzystać z moich źródeł, dzięki którym stworzyłam ten wpis:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Mom Vet , Blogger